Tuesday, May 16, 2006

Hvor er varselsskiltene jeg så sårt trenger?


Jeg vet jeg gjør feil. Litt-ut-på-kanten-feil. Henger-ikke-på-greip-feil. Og jeg veit det. Men jeg ser ingen varselsskilt. Så jeg fortsetter. Fordi det er ingenting som stopper meg. For jeg ser ingen trekanter eller skaller.

Det er ingen toller som jeg må rulle ned glassveggen min ned for som sier at jeg kjører på uloveligvis med alt for tung lass. Det er ingen refleks som slår knockout på synet mitt så jeg famler blendet bortover hovedveien, eller kanskje en sidevei. Jeg vet ikke helt hvor jeg går. Ikke helt hvor jeg står. Men det jeg vet er at det er ingen som sier ifra. Jeg veit jeg gjør feil.

Det er ingen som retter seg opp i ryggmargen og tar tak i beltestroppen min mens jeg er på farten og sier; ”Kom igjen, du vet bedre!” Jeg er redd det er ingen som bryr seg. Jeg sender ut signaler. ”Bry dere!” men det er ingen som gjør noe. Kan dere ikke se at jeg har bomma? Det er det jeg trenger å høre. Det er det jeg vil ha. Varselsskilt. Gule og grønne. La de rope ut at jeg må snu. La de rope at jeg må slutte å la meg påvirke og manipuleres. Eller er vi alle i samme båt?

Jeg vil høre mine feil fra noen. La det være den gamle mannen foran meg i køen som skal kjøpe brød på Kiwi. Eller la det være den lille jenta som jeg gir 6 lroner til så hun kan komme på trikken hjem. La meg høre at jeg har mine feil og mangler. At jeg ikke er perfekt. Vær så snill.

Jeg har famlet lenge nå. Famlet i velvitenhet, men har ikke skrudd på bryteren. Jeg vil late som om jeg ikke finner den. Jeg vil at noen skal skru den på. Så kan vi snakke over en kopp te og kneipbrød. Eller kanskje snakke med et vennlig smil rundt munnen på trikken opp til Tåsen. La meg få høre det. Du vet, jeg liker lyset.

2 comments:

Anonymous said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

Anonymous said...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»