Wednesday, December 05, 2007

Jul kun 120 kr!


Jadda! Nå har jeg gått så langt å invistere 120 kr i en stk julesteming.
Siden TVNorge ikke funker på grunn av TVNordvests og TVSunnmøres morsomme påfunn om å innvardere stuene til enormt mange romsdalinger (og nei, jeg klager ikke, jeg ser ikke på tv, det er kun nå i julen når det er nødvendig å få med litt av en adventsserie fordi det gir en overfladisk julefølelse), så måtte jeg gå alvorlig til verks. Jeg ville se Nissene på låven, men det ville ikke det nye bakkenettet.

Jeg gikk i tankeboksen.

NRK1, jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine. Barnas SuperJul...?
TV2, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, Olsen Banden for tredje gang? Det er ikke hver gang alle gode ting er tre.
Også gode TVNorge da, dere kan sakene! Men når kristiansundere og sunnmøringer slår seg sammen for å forenes, så har de bestemt seg. Og da hjelper det ikke å klage, TVNorge kommer ikke rekende på en fjernkontroll når ”e” og ”ej”, for å ikke snakke om ”æ” har fått viljen sin og tatt tast nr. 3 på kontrollen. Akkurat den knappen jeg skulle trykke på for å kunne skue nisser i nissedrakter i en latterlig spøk av en realityserie, var tatt av en intern kanal.
Det skulle ikke bli noen SuperJul. Og jeg liker ikke røde kofferter. Har ikke en enorm kjærlighet til å se på fuktighetsskader i pauserommet til Halsa Kommune. Tiltaket var drastisk, det var ikke så mye å gjøre annet enn å spore opp en jul på TV selv.

Og det skal igjen nevnes, jeg ser ikke på TV. Jeg liker å tenke at jeg har ett liv, og at jeg har bedre ting å gjøre. 45 min i uken er TVen på. Da er det nemmelig House. That’s it. Intet mer - Intet mindre.
Men en tradisjon som har gått over årrekker er vanskelig å trekke tilbake. En jul uten adventskalender på skjermen er ikke jul.
Alternativet var å søke opp en kalender på YouTube, men jeg slo den raskt fra meg. Jeg trengte ordentlige og konkrete saker.

Det var den andre tanken som kom opp som ble løsningen: Gå på jakt.
Alle butikkhyller skulle gjennomgås, på Esso, på Playcom, på Mix, på Statoil, på Music1, valgene var mange, og håpet var stort.
Det kom til å vise seg at vandringen ble velsignet kort, og den forventingsfulle følelsen var tilstede under hele semonien. For jeg fant den. Jeg har funnet den. Seks timer med latter som skal lede meg igjennom ventetiden med overdramatisering og tull.
Takk Mix. Takk Nissene på Låven på DVD-utgave. Takk for 120 kr på kortet.

Men likevel det nevnes: NRK1, TV2, Tv Nordveste og TvSunnmøre: jeg vil ha et par ord med dere.

2 comments:

Anonymous said...

TV er sunt for deg! (det var bare tull)

Jeg skal selv innrømme at jeg ser alt for mye på TV. Listen over alle TV-serier jeg ser på kunne fylt ut et helt blogginnlegg.

Kanskje jeg tar til fornuft en dag, men siden jeg (og du) går på media linjen så er det kanskje ikke så dumt å følge med på det som skjer på TV.

Raymond Volle said...

Ahaha... xD Genialt Experten ^^,